دال مدیاپروژه های دانشجویی دال مدیا

  • خانه
  • ارتباطات انسانی
  • ارتباطات بین فرهنگی
  • ارتباطات سیاسی
  • افکار عمومی

دال مدیاپروژه های دانشجویی دال مدیا

  • خانه
  • ارتباطات انسانی
  • ارتباطات بین فرهنگی
  • ارتباطات سیاسی
  • افکار عمومی
  • صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • روزنامه‌نگاری در دنیای «متاورس»

روزنامه‌نگاری در دنیای «متاورس»

  • اخبار
  • admin
  • ۱۲۹ بازدید
  • بدون دیدگاه

این یادداشت را سارا اسلامی، دبیر تحریریه تجارت‌نیوز نوشته و در شماره هفتم نشریه کیوسک منتشر شده است.

«وید واتس»، مانند هزاران نفر دیگر در دنیای «اواسیس»، در حال تلاشی مداوم برای حل تعدادی معماست. او برای دست‌یابی به جایزه‌ای کلان، باید در مبارزه برای یافتن کلیدهایی که در نقاط مختلفی پنهان شده، پیروز شود اما نکته اینجاست که «اواسیس» نه دنیای واقعی، که فضایی مجازی و سه‌بعدی برای بازیکنان یک بازی است. دنیایی که برای آن‌ها از هر واقعیتی روی زمین، حقیقی‌تر و ملموس‌تر به نظر می‌رسد. وید و هزاران نفر دیگر، هرروز هدست واقعیت مجازی خود را به چشم می‌زنند. پس از آن، غرق مبارزه در دنیای اواسیس می‌شوند.

آنچه خواندید، خلاصه‌ای از فیلم «بازیکن شماره ۱، آماده» اثر استیون اسپیلبرگ (۲۰۱۸) است. علاقه‌مندان به داستان‌ها و فیلم‌های علمی – تخیلی به چنین روایت‌هایی عادت دارند اما حال «متاورس»، تصاویر آشنای این ژانر ادبی و سینمایی را به سطح رسانه‌ها و زندگی مردم کشانده است. اخبار از خرید زمین، ساخت عبادتگاه و برگزاری عروسی در این دنیای مجازی می‌گویند و هر روز افراد بیشتری کنجکاو می‌شوند که بدانند متاورس چیست؟

هر روزنامه‌نگار یا خبرنگاری در کشوری توسعه‌یافته می‌تواند از خود بپرسد در روزگاری که انگار همه‌چیز به سمت واقعی‌شدن دنیای پساآخرالزمانی در آثار علمی – تخیلی می‌رود، رسانه‌ها چگونه می‌توانند دوام بیاورند؟ همین حالا هم جست‌وجو در گوگل به زبان انگلیسی، مقالاتی را با این مضمون نمایش می‌دهد اما این پرسش در شرایطی که ما درگیر نگرانی برای بقای اینترنت بین‌المللی هستیم، شاید بی‌معنا به نظر برسد.

– امروز روزنامه‌ها و سایت‌های خبری در ایران، برای بقا تلاش می‌کنند. قوانین و مقررات نوشته و نانوشته بسیاری، دست و پای آن‌ها را بسته، کندی خودشان هم مزید علت شده است که در رقابت با شبکه‌های اجتماعی گاهی پیروز میدان نباشند.

امروز به ویژه بسیاری از خبرنگاران رسانه‌های آنلاین، دریافته‌اند که دیگر صرف توانایی در یافتن سوژه و مهارت در نوشتن، برای موفقیت در این حرفه کافی نیست. در فضای اینترنت باید قواعد سئو را آموخته باشی و بتوانی کاری کنی که اثر تو در جست‌وجوهای کاربران، بالاتر از محتوای رقیب قرار گیرد. برخی رسانه‌ها نیز دریافته‌اند که باید تیم چابکی را برای انتشار سریع و موثر اخبار و گزارش‌های خود در شبکه‌های اجتماعی تشکیل دهند. با وجود این، هنوز هم برخی روزنامه‌نگاران در برابر پذیرش این تغییرات مقاومت می‌کنند. آن‌ها حتی تلاش رسانه‌ها را برای انعکاس بیشتر مطالب خود در فضای مجازی، نوعی وادادگی در برابر این فضا می‌دانند اما به نظر می‌رسد نه‌تنها زمان پذیرش تغییرات رسیده که از فرصت طلایی آن هم گذشته است. حالا در دنیا، به تاثیرات متاورس بر روزنامه‌نگاری و ارتباطات فکر می‌کنند اما ما در ایران همچنان درگیر تبیین اهمیت سئو و جذب کاربر برای رسانه‌ها هستیم.

اما بیایید تصور کنیم از این مرحله گذر کرده‌ایم و به پرسش‌های روز رسیده‌ایم. روزنامه‌نگاری برای بقا به چه ابزاری نیاز دارد؟ در دنیای آثار علمی – تخیلی، شخصیت‌ها معمولا عینک‌ها و گجت‌های پیشرفته‌ای را برای کسب و جست‌وجوی اطلاعات گسترده در کسری از ثانیه، در اختیار دارند. از سوی دیگر در دنیای واقعی، برخی رسانه‌های نوشتاری به تولید محتواهای تعاملی یا مبتنی بر «واقعیت‌افزوده» روی آورده‌اند. حال این دو نکته را کنار هم در نظر بگیریم. آیا حرفه‌ای‌تر شدن در تولید چنین محتواهایی، با افزودن چاشنی تکنولوژی‌ روز و سرعت بالا، می‌تواند کلید بقا در دنیای جدید باشد؟ شاید اگر ما هم در ایران مجالی داشتیم که به «روزنامه‌نگاری در متاورس» بیندیشیم، می‌توانستیم به این پرسش پاسخ بهتر و عمیق‌تری دهیم.

admin
admin
  • انجمن علمی - دانشجویی روزنامه‌نگاریروزنامه‌نگاری و متاورسسئو در روزنامه‌نگاریسارا اسلامیمتاورس

نوشته های مرتبط

{"qurey":{"tag":"\u0627\u0646\u062c\u0645\u0646 \u0639\u0644\u0645\u06cc - \u062f\u0627\u0646\u0634\u062c\u0648\u06cc\u06cc \u0631\u0648\u0632\u0646\u0627\u0645\u0647\u200c\u0646\u06af\u0627\u0631\u06cc,\u0631\u0648\u0632\u0646\u0627\u0645\u0647\u200c\u0646\u06af\u0627\u0631\u06cc \u0648 \u0645\u062a\u0627\u0648\u0631\u0633,\u0633\u0626\u0648 \u062f\u0631 \u0631\u0648\u0632\u0646\u0627\u0645\u0647\u200c\u0646\u06af\u0627\u0631\u06cc,\u0633\u0627\u0631\u0627 \u0627\u0633\u0644\u0627\u0645\u06cc,\u0645\u062a\u0627\u0648\u0631\u0633","post_type":"post","post__not_in":[501430],"posts_per_page":4,"ignore_sticky_posts":1},"title":false,"post_title":1,"between":"40px","layout":"grid","grid_layout":"grid_4","padding":{"left":"20","top":"20","right":"20","bottom":"20"},"ratio":"rd-ratio75","image_size":"medium","excerpt":"","alignment":"right","meta_layout":"","box_layout":"none","image_effect":"grow","caption_effect":"imghvr-fade","key":"related","post_type":"post","action":"reza_post_grid_4","post_status":"publish"}

جهان ترسناک بدون مطبوعات / عزا پشت عزا

روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگار روزآمد و باانگیزه می‌خواهد

فضای مجازی و آینده روزنامه‌نگاری 

چرا ما هنوز نیازمند روزنامه‌نگارانی هستیم که تحریریه و کاغذ را باور دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار

{"number":"4","cats":"news","orderby":"","post_title":1,"title":false,"excerpt":"","excerpt_limit":"","title_limit":"","meta":{"meta_category":"","meta_author":"","meta_date":true,"meta_view":"","meta_comments":""},"list_layout":"list_1","featured_layout":"featured_1","between":"40px","image_size":"reza_thumbnail","ratio":"rd-ratio75","image_width":"","box_layout":"","caption_layout":"","key":"widget_blog_list","post_type":"post","action":"reza_post_list_1","post_status":"publish"}
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۲

مردم نگاری طلاب آفریقایی ساکن در قم

  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

تیز نگه‌داشتن شمشیرهای سامورایی

  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

بازی نسل جدید تازه شروع شده

  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگار روزآمد و باانگیزه می‌خواهد

کلیدواژه‌ها

انجمن علمی - دانشجویی روزنامه‌نگاری کیوسک روزنامه‌نگاری ارتباطات ارتباطات بین فرهنگی

دسته‌ها

  • اخبار
  • ارتباطات
  • ارتباطات بین فرهنگی
  • خبرهای ویژه
  • روزنامه‌نگاری
  • یادداشت

آخرین مطالب

  • پژوهشی بر سوپر مارکت های یاران دریان تهران
  • مردم نگاری اجتماعی و فرهنگی اعراب دولت آباد
  • ارتباطات میان فرهنگی افغانهای مقیم ایران

جست‌وجو

درباره ما

دال مدیا، رسانه‌ای برای انتشار کارنوشت‌ها و ترجمه‌های دانشجویی مرتبط با کلاس‌‌های دکتر سبحان یحیائی است.

شبکه های اجتماعی

© گروه رسانه‌ای دال مدیا | ۲۰۲۲
#